Grusbelagd hårdgjord yta

Vid många platser önskas asfalt för att få en hårdgjord yta och underlätta underhåll men den svarta ytan på asfalten passar inte in. Detta kan gälla parker, kyrkor, vägar och gångar.

Genom att använda en speciell typ av beläggningsteknik är det möjligt att tillverka asfaltmassan på plats. Detta gör det möjligt att i sista lagret bara använda grus eller makadam. Då ser ytan naturlig grusaktig ut men är hårdgjord.

Oftast används lokal sten men man kan även om så önskas välja en sten som ger en speciell färg, till  exempel mörkare, röd eller ljusare. 

På bilden ovan visas ett tillfälle där vi använt en väldigt ljus sten.

Arbetet utförs av ett litet asfaltlag på tre personer med mindre maskiner för att kunna komma åt mindre utrymmen. För att undvika att kladd uppstår på kantsten, väggar eller liknande täcks dessa in och vi lägger för hand i närheten av dessa ytor.

Beläggningen som läggs kan läggas i ett lager men oftast görs detta i flera
lager. Detta för att bygga upp styrka och justera nivåer till en jämn yta. Val av teknik beror också på vilket underlag som finns idag. Alla underlag går bra att belägga, från en redan asfalterad yta till grusgång.

Kyrkentre epi.jpg
Det går bra att beträda eller trafikera objektet omedelbart när arbetet är klart.

Beläggningsmetoder

Om ytan idag är belagd med vanlig asfalt som är jämn så utförs beläggningen endast med en eller två lager. I detta fall så sprutar vi ut bindemedel först för att sedan täcka detta med den sten som önskas. Om ett andra lager behövs så gör vi om detta moment igen.


I det fall där ytan först behöver hårdgöras läggs makadam ut med en läggare, makadammen är normalt 8-16 mm. Denna dränks sedan in med bindemedel för att stabilisera makadammen. Detta ger en bra styrka. På detta läggs sedan två lager med finare stenstorlek för att skapa ett slitlager med fin yta. I båda typer av beläggning vältas ytan.

Banner hårdgjord yta hemsida 1.jpg
Hela metoden utförs med lägre temperaturer, stenmaterialet värms inte upp alls utan används i utetemperatur och bindemedlet bör vara lite uppvärmt men bara till 60-70 grader Celsius. Denna metod släpper genom detta ut mindre mängd koldioxid och är därför en metod som är bättre för miljön.


Genom dessa metoder uppnås en hårdgjord yta med fördelen av att behöva minimalt med underhåll, lätt framkomlig med rullator, rullstolar och vagnar vilket gör det handikappanpassat.

Förfrågan tankbeläggningar

Tankbeläggningar är ett kostnadseffektivt sätt att underhålla lågtrafikerade vägar såsom enskilda vägar, samfällighets- eller vägföreningar men även mindre Trafikverksvägar.

Kontaktperson

Dick Sundell

Platschef

Cookies

Vår webbplats innehåller cookies (kakor). En cookie är en liten bit data (textfil) som en webbplats – när den besökts av en användare – ber din webbläsare att lagra på din enhet för att komma ihåg information om dig, till exempel din språkinställning eller inloggningsinformation.

Dessa cookies ställs in av oss och kallas förstapartscookies. Vi använder även tredjepartscookies – som är cookies från en annan domän än domänen för den webbplats du besöker – för våra annonserings- och marknadsföringsinsatser. Mer specifikt använder vi cookies och andra spårningstekniker i följande syften:

  • Absolut nödvändiga cookies
  • Prestanda-cookies
  • Funktionella cookies

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, samt vad cookies används till.

Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Se vilka cookies som används och ändra cookie-inställningar.         

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.