Det är oktobermorgon i bostadskvarteret Persikan på Södermalm i Stockholm och Peab Asfalt har startat arbetet med att asfaltera två gator. Det speciella är att asfalten här läggs med nya helt eldrivna och fossilfria maskiner.
– Jag är ovan vid att det är så tyst! utbrister Fia Malmqvist, som är arbetschef på Peab Asfalt. Fia har jobbat med beläggning i drygt tio år. Hon konstaterar att det låter mycket mindre om de nya maskinerna som går på el, jämfört med de som drivs av fossila bränslen.
Peab Asfalt är först ut i Sverige att satsa på helt eldrivet asfaltmaskinlag. Nu närmast kommer Peabs eldrivna maskinlag från ett uppdrag i Helsingborg, och under två dagar är de på plats i kvarteret Persikan för att lägga det sista slitlagret av ECO-asfalt på Tegelviksgatan och östra delen av Bondegatan.

Projektet kvarteret Persikan är Stockholm stads sju nya bostadskvarter med cirka 1 240 lägenheter. Här utförs Stockholms första helt emissionsfria markentreprenad, det vill säga med noll utsläpp från arbetsmaskiner och verktyg. Peab Anläggning har fått uppdraget att göra finplanering runt de nya kvarteren och bygga en ny park. Peab Asfalt lägger även de kommunala gatorna i kvarteret med ECO-asfalt och med helt eldrivna och fossilfria maskiner.
Tystare än traditionella maskiner
Niclas Andersson, är arbetsledare för Peab Asfalts eldrivna maskinlag. Han lyfter fram flera fördelar med den nya tekniken:
– När vi tar bort fossila bränslen och ersätter med biobränslen och el, minskar klimatavtrycket. Asfaltmaskinerna som går på el är också betydligt tystare än traditionella maskiner. Bullret minskar och miljön förbättras både för närboende och för arbetslaget. Den nya tekniken passar därför särskilt bra i stadsmiljöer och nära bostäder.
Maskinerna består av en stor larvgående asfaltläggare (2,5 m basbredd), en nio tons vibrovält, en mindre två tons vält och en elpadda. Fullt laddade går maskinerna i fyra till sex timmar och de snabbladdas sedan på 45 minuter under lunchpausen. En gul mobil powerbank på 540 kWh följer alltid med ut på projekten, för att maskinerna ska kunna laddas på plats.
Delar målsättningen med Stockholms stad
Niclas förklarar att eldriven asfaltläggning går till på samma sätt som vid traditionell, men att det krävs lite noggrannare planering:
– Själva asfaltläggningen tar lika lång tid, men vi behöver planera logistiken och de olika momenten mer i detalj för att kunna ladda maskinerna under arbetets gång.
Asfalten som läggs i projektet kvarteret Persikan idag är Peabs ECO-asfalt ABS 16 70/100. Denna asfalt tillverkas med 100 procent förnybara bränslen vilket halverar klimatpåverkan jämfört med traditionell asfalt. Genom att använda returasfalt minskas avtrycket på miljön ytterligare.
Fia Malmqvist, arbetschef på Peab Asfalt berättar att Stockholm stad har ställt tydliga krav på en emissionsfri entreprenad i sin upphandling:
– Det är mycket inspirerande för oss att jobba tillsammans med Stockholms stad och Peab Anläggning i projektet kvarteret Persikan. Vi delar målsättningen att utveckla och även använda de bästa lösningarna för framtidens hållbara stadsmiljöer, säger Fia Malmqvist, arbetschef på Peab Asfalt.
Fia menar att intresset för eldriven asfaltläggning växer när beställarna ser fördelarna med den teknik som finns tillgänglig redan idag:
– Ja, vår uppfattning är att flera aktörer över hela landet, framför allt inom offentlig sektor, blir intresserade av emissionsfria anläggningsentreprenader när de får veta mer. Det är väldigt positivt eftersom vi behöver driva utvecklingen framåt tillsammans i hela branschen.
Peabs mål är att vara koldioxidneutrala till 2045. Som ett delmål ska Peab till år 2030 reducera koldioxidintensiteten i den egna verksamheten med 60 procent och för köpta insatsvaror och tjänster med 50 procent.
Peab Asfalts fossilfria och eldrivna maskinlag består av:
- En stor larvgående asfaltläggare (2,5 m basbredd), Amann eABG4280
- Stor tandemvält (9 ton), Bomag BW174
- Liten tandemvält (2 ton), Bomag BW120
- Kompaktlastare, olika fabrikat
- Batterilager Atlas Copco på 540 kWh
- En eldriven klistermoped är under utveckling.