Det senaste året har Peab Asfalt lagt ny beläggning på flera flygplatser runtom i Sverige. Lång erfarenhet och hög kompetens hos arbetslagen pekas ut som framgångsfaktorer för det fina resultatet.
Örnsköldsvik, Ljungbyhed och Linköping. Det är tre av de orter där flygplatserna har rustats upp under senaste året. Arbetet har både ställt krav på en stor maskinpark och en hög kompetens bland medarbetarna, något det finns gott om på Peab Asfalt.
– En fördel är att alla resurser och all kompetens finns inom Peab Asfalt för att köra dessa typer av projekt, säger Peter Lövgren, arbetschef. På Örnsköldsviks Airport har det utförts underhåll på en start- och landningsbana. Ett mobilt asfaltverk etablerades nära flygplatsen för att minimera transporterna. På rullbanan frästes och asfalterades totalt 100 000 kvadratmeter.
– Vi har byggt upp en bra maskinpark och har en gedigen kompetens efter att ha utfört underhållsarbeten på flera flygplatser tidigare. På Peab Asfalt har vi flera lag som är specialiserade på den här typen av arbete. Det innebär att vi har möjlighet att asfaltera på flera flygplatser parallellt, säger Anders Hoff, arbetschef på Peab Asfalt.
På flygplatsen i Linköping har en ny rullbana byggts. Med hjälp av Peab Asfalts, bredaste asfaltsläggare på 13 meter asfalterades en 600 meter lång sträcka. Läggaren som styrdes med hjälp av sensorer.
– Att asfaltera flygplatser är alltid en utmaning. Flygplatsen är oftast stängd under en begränsad tidsperiod medan vi asfalterar. Trots tidspressen är det viktigt att beläggningen blir jämn och av hög kvalitet. Det är ett komplext arbete, så att ha kompetenta och engagerade medarbetare är en förutsättning för att allt ska fungera, säger Billy Eriksson, arbetsledare på Peab Asfalt.
Under förra hösten genomfördes även underhåll på flygplatsen i Ljungbyhed utanför Klippan, där en två kilometer lång rullbana frästes på totalt 80 000 kvadratmeter. Dessutom lades ny ECO-Asfalt på rekordkort tid och med 194 ton CO2 besparing.