Det 15 kilometer långa vägbygget mellan Lösen och Jämjö är inne i sitt slutskede. Nyligen har det genomförts ett omfattande beläggningsarbete där hela sträckan har fått ny asfalt. Det är en viktig del i utbyggnaden av Blekinges infrastruktur.
Projektet startade för två och ett halvt år sedan och har bland annat innefattat byggnationen av 23 broar, tre nya trafikplatser samt ett flertal nya vägar. Motortrafikleden har delvis fått en ny sträckning. Syftet är främst att öka trafiksäkerheten och framkomligheten.
Beläggningsarbetet har pågått under stora delar av året och under augusti månad genomfördes en av de mest intensiva delarna, då E22 asfalterades under fem veckor i sträck. Totalt går det åt 95 000 ton ECO-Asfalt i projektet.
- Det är ett komplext arbete att lägga beläggning på en motortrafikled, men vi har ett bra samarbete inom Peab-koncernen samt med Trafikverket som gör att arbetet går smidigt. På högtrafikerade vägar som denna används en mer högkvalitativ sten i asfalten och det finns stora krav på jämnheten som vi kontinuerligt mäter under arbetets gång. Beläggningen ska tåla belastningen från tät trafik under en lång period, säger Peter Löfgren, arbetschef på Peab Asfalt.
Asfalten är producerad på Peab Asfalts verk utanför Tingsryd, varifrån det har gått ett tiotal lastbilar i skytteltrafik varje dag. Tack vare användningen av ECO-Asfalt där tillverkningen sker med förnyelsebara bränslen, sparas hela 1 900 ton koldioxid jämfört med traditionell asfalt.
Under hösten slutförs asfalteringen i projektet. Då ska det bland annat läggas beläggning på lokalgator samt gång- och cykelvägar parallellt med E22.