Där Katarinaberget möter Stadsgårdsleden går vägen in i berget. Här inne byggs stockholmarnas nya bussterminal, som tas i bruk nästa år. En varm augustinatt lägger Peab Asfalt det avslutande slitlagret inne i den upplysta terminalen, på uppdrag av Stockholms stad.
Den nya bussterminalen blir en knutpunkt i kollektivtrafiken med huvudentré från Katarinavägen. Körytan delas in i två områden, en för ankommande bussar och en för avgående. Ssammanlagt 17 hållplatser i form av dockningsstationer.
– Det är drygt 10 000 kvadratmeter yta som ska asfalteras nu i slutskedet, så vi lägger ut över 1000 ton, säger Felix Erixson, arbetsledare på Peab Asfalt.
Han berättar att ECO-Asfalten som bildar toppskiktet är en ABS16 PMB 25/55-80 – samma som man lägger på flygfält och andra anläggningar som kräver extrem slitstyrka.
Motorer dånar när lastbil, läggare, två vältar, klistermoped och en liten hjullastare, en så kallad ”groda” gör sina jobb. Den senare plockar upp asfalt vid avslut.
Massan är tung att handlägga, men där det finns dagvattenbrunnar krävs kroppsarbete. Beläggningsarbetarna står redo med spadar och spett vid kvällens första av totalt 152 brunnar. De måste lyftas för att hamna på rätt höjd i det nyasfalterade toppskiktet.
Under natten är det fyra lastbilar som kör hit den ångande massan, som har en temperatur på närmare 160 grader. De får med sig ca 16 ton per sväng och bil.
– Det här är ett prestigeprojekt, det får man säga. Det är ju ett av de mest omtalade i Stockholm. Vi är jättestolta över våra yrkesarbetare och vet att uppdragsgivaren Stockholm stad är väldigt nöjd med slutresultatet, säger Felix Erixson några dagar senare.