Sedan 2019 har Peab Asfalt haft ansvar för att utveckla och underhålla Växjö kommuns vägnät. Det nya ramavtalet, som gäller från 1 mars och fyra år framåt, omfattar underhålls-, lagnings- och nybyggnadsbeläggningar i kommunen.
– Vi är ödmjuka och tacksamma över att vi lyckades försvara kontraktet med Växjö kommun, säger Jörgen Johansson, arbetschef på Peab Asfalt. Det var en riktig laginsats att nå dit och det hade vi inte gjort utan allas engagemang i kalkylarbetet – från regionchef till trainee.
Avtalet är det största kommunala uppdraget inom räckhåll för asfaltverket i Linneryd och ger stabilitet både för utläggning och produktion. Det bidrar även till en positiv utveckling för Swerocks verksamhet i sydöstra Sverige, där bolagen samverkar inom Peabkoncernen.
– Det här kontraktet ger oss stabilitet i regionen och möjligheten att vara starkt etablerade på marknaden i och kring Växjö. Det nya avtalet innebär också att vi kan förstärka vår organisation under de kommande fyra åren, säger Jörgen Johansson.
Uppskattningsvis levereras omkring 18 000 ton ECO-Asfalt per år från Peab Asfalts verk i Linneryd. ECO-Asfalt tillverkas med förnybart bränsle i stället för fossila energikällor, vilket ger en betydande minskning av koldioxidutsläppen jämfört med traditionell asfalt, utan att tumma på kvalitet och slitstyrka.
Hittills har Peab Asfalt utfört löpande lagningsarbeten och lagt ny beläggning på flera bussleder. Dessutom genomfördes omläggningen av vägarna genom universitetsområdet vid Linnéuniversitetet inför terminsstarten. Under resten av 2025 ligger särskilt fokus på att rusta upp fler bussleder i stadstrafiken.
– Växjö är rondellernas och farthindrens stad, och vi lägger mycket tid på stenarbeten och anpassningar runt refuger och hinder utöver själva asfalteringen, säger Jörgen Johansson. Det blir en hel del manuellt arbete som kräver noggrann planering för att trafiken ska flyta på samtidigt.