Peab Asfalt har tilldelats Trafikverkets kontrakt för varmmassabeläggning i Värmlands län under 2025–2026. Entreprenaden omfattar underhållsbeläggningar av beläggningsgrupperna S41 och S42 med en total mängd på cirka 82 000 ton varmmassa. Arbetet inleds i maj 2025 och utförs av Peab Asfalts Infraorganisation. Ordersumman uppgår till cirka 124 miljoner kronor.
– Det är en omfattande insats där vi rustar upp slitna vägsträckor och ser till att vägnätet i regionen håller hög kvalitet, säger Jonathan Gillén, Arbetschef Infra på Peab Asfalt. Uppdraget innebär också att vi säkrar sysselsättningen inom infraorganisationen och volymerna för vårt asfaltverk i Värmland, så det känns fantastiskt att få det här förtroendet.
Underhållsarbetet omfattar beläggningsgrupperna S41 och S42, där asfaltens sammansättning och tjocklek anpassas efter vägarnas förutsättningar. Arbetet sträcker sig över två år, med huvuddelen – 44 000 ton varmmassa – planerad för 2025, medan resterande del slutförs året därpå. Genom att använda varmmassa – en metod där asfaltblandning värms upp innan den läggs ut, får vägarna en slitstark och hållbar yta som klarar både tung trafik och väderväxlingar.
Trafikverket har ställt höga miljökrav i den aktuella entreprenaden. Därför kommer Peab Asfalt uteslutande använda sig av ECO-Asfalt, vilket innebär att produktionen sker med förnybara bränslen för att minimera klimatpåverkan. Detta säkerställer påtagligt minskade koldioxidutsläpp jämfört med traditionell asfaltproduktion.
– Hållbarhet är en central del av vårt arbete. ECO-Asfalt är ett konkret sätt att minska utsläppen och göra vägunderhållet mer klimatsmart, säger Jonathan Gillén.