Peab har färdigställt ett helt nytt färjeläge i Stillerydshamnen i Karlshamn, Blekinge. Projektet har pågått sedan våren 2020 och har bestått av många utmanande arbeten med spont och pålning, sprängning, sjöarbeten och flertalet betongarbeten, både över och under vattenytan.
Många Peab-bolag har varit involverade i projektet, och en av Peab Asfalts uppgifter har varit att asfaltera 5 000 kvadratmeter och lägga 1 500 ton asfalt i tre lager på stora delar av ytan, medan Swerock har levererat specialbetong till undervattensgjutningen.
En stor utmaning under projektets gång har varit att gjuta dykdalberna hundra meter ut i havet. En dykdalb är en bottenfast anordning som består av en grupp pålar sammanfästa till ett fundament. Den fungerar som stöd för fartyg att lägga till emot och ska kunna ta upp stötarna från fartyget. Först gjöts pålarna och därefter gjöts plattorna till dem. För att kunna gjuta plattorna användes en 63 meters betongpump med rörgata ner på pråm, där det stod ytterligare en 36 meters pump som fördelade betongen i plattan på dalbern. Gjutningarna har också varit känsliga för väder och vind, vilket har ställt höga krav på extrem noggrannhet.
Hamnens nya link-span, eller färjeklaff, för det nya och tredje färjeläget lyftes på plats med hjälp av hamnens största kran. Utöver det är breddningen av färjeläge två klar. Nu kan Stillerydshamnen ta emot de längsta RoRo-fartygen som går i reguljärtrafik i Östersjön. Det största fartyget Aura Seaways är 230 meter långt och anlöpte första gången hamnen i början av 2022. Fartyget kommer därefter att börja trafikera sträckan mellan Karlshamn och Klaipeda, Litauen.
Hamnutbyggnaden är en viktig länk för tillväxten av godsflödena i godsstråken till Norge, och de nya marknaderna i Baltikum, Östeuropa och vidare mot Asien.
Involverade Peab-bolag för att färdigställa projektet har varit Peab Asfalt, Peab Anläggning, Peab Infra, Peab Marin, Peab Grundläggning, Swerock, Lambertsson Sverige och Lambertsson Kran.