Asfalt, eller asfaltbetong som är den korrekta benämningen, består till cirka 95 procent av krossat stenmaterial och resterande 5 procent är bitumen. Därutöver tillsätts ofta ett medel som har till uppgift att förbättra vidhäftningen mellan stenmaterialet och bindemedlet för att på så sätt öka asfaltens beständighet.
Olika vägtyper kräver olika stenar och bindemedel
Stenmaterialet krossas i bergtäkter och sorteras i olika fraktioner (storlekar) för att sedan blandas med bindemedel i ett asfaltverk. Som bindemedel används bitumen, en restprodukt som uppkommer vid raffinering av råolja.
Beroende på användningsområde kan stenmaterial och bindemedel av olika kvalitet väljas. På högtrafikerade vägar i södra och mellersta Sverige används ofta relativt hårda bindemedel och nötningsbeständiga stenmaterial. Skälet till detta är att den färdiga asfaltbeläggningen måste kunna stå emot de tunga trafikbelastningarna och slitage av dubbdäck. I de norra delarna av landet används ofta mjukare bindemedel som bättre står emot det kalla vinterklimatet.
Tillverkningstemperaturer
Asfalt kan också delas in i undergrupper efter tillverkningstemperatur. Den dominerande produkten är varm asfalt som tillverkas vid ungefär 150 °C. Halvvarm asfalt tillverkas vid cirka 90 °C och används framförallt på det lågtrafikerade vägnätet i mellersta och norra Sverige. Det går även att blanda asfalt helt utan uppvärmning. Då används en emulsion av bitumen och vatten.
När asfalten läggs ut på vägen och packas talar man om beläggning. Stora trafikleder och motorvägar har oftast tre beläggningslager. Asfaltens tjocklek kan variera beroende på vilken typ av väg som skall asfalteras. De undre lagren ska vara stabila och lastfördelande medan det översta, det så kallade slitlagret, dels ska motstå nötning och vridning från trafikerande fordon, dels ge trafikanten en jämn och behaglig yta att köra på.
Hållbar utveckling
Teknikutvecklingen under de senaste åren bidragit till en mängd nya produkter. Bitumen har till exempel modifierats med polymerer vilket har inneburit bättre temperaturegenskaper och möjliggjort styvare asfaltkonstruktioner.
På senare år har även bullerdämpande beläggningar vunnit mark. Genom att använda finkornigare stenmaterial, högpresterande polymermodifierat bindemedel och, i vissa fall, inblandning av stålslagg, åstadkommer Peab en betydande minskning av det brus som uppstår när däck rör sig över asfaltbeläggningen.
Miljökrav har också drivit utvecklingen mot lågtempererad asfalt, LTA, som produceras och läggs ut vid cirka 30 °C lägre temperatur än traditionell asfalt. På så vis minskas energiförbrukningen med 20 procent och koldioxidutsläppen med 30 procent samtidigt som rökgaser och dammpartiklar reduceras med hela 65 procent. Sammanfattningsvis minskar miljöpåverkan samtidigt som arbetsmiljön för våra medarbetare förbättras – allt utan att kompromissa med asfaltens prestanda och funktion.
Genom att ersätta delar av bitumen med lignin, en biobaserad restprodukt från träindustrin, kan asfaltens livslängd öka, åstadkommer Peab Asfalt en ännu mer hållbar produkt som även minskar klimatpåverkan.
Slutligen är asfalt helt återvinningsbart. Vid nytillverkning kan 10–30 procent gammal asfalt tillsättas. I framtiden kommer andelen återvunnet material med stor sannolikhet att öka. Detta kommer ytterligare bidra positivt i branschens strävan mot hållbar utveckling och minskad miljöpåverkan .
Peab Asfalt har i många år arbetat med miljön i fokus. Under Hållbarhet kan du läsa mer om vad vi gör för att minimera vår miljöpåverkan.