Traditionellt sett så har alla cykelvägar varit svarta som asfalten. Men på flera platser i landet har man låtit färga asfalten för att öka trafiksäkerheten och för att markera att du som trafikant måste vara uppmärksam på att det kan komma cyklister eller gående över vägen.
En infärgad asfalt håller sin färg trots slitage, till skillnad från att måla ovanpå asfalten. Här har, förutom färgad asfalt, rödfärgad Confalt varit en populär produkt som man använt, inte bara på cykelbanor och övergångsställen, utan även vid busshållplatser med mera.
Då antalet cyklister ökar i Sverige innebär det även att det blir fler som är mindre skyddade i trafiken. Ett sätt är minska antalet olyckor är att man asfalterar smågatsten då den tenderar till att bli hal på vintern när ytan är våt och löv ligger kvar. Ett annat sätt är att tydligt markera cykelsymboler i asfalten så att fotgängare och cyklister vet vad som är cykelbana respektive gångbana.
Det pågår även ett antal utvecklingsprojekt där Peab Asfalt är delaktiga i vilka man försöker hitta andra nya sätt som kan förbättra underlaget för våra cyklister men också minimera eventuella skador som kan uppstå om man skulle falla på asfalten.