Peab Asfalt har i samarbete med RISE, Massbalans och Lunds kommun lagt en fallvänlig asfalt på en cykelbana på Dalbyvägen i Lund.
Lunds kommun är först i världen med att testa asfalten på en trafikerad cykelväg. I projektet har 30 cyklister testat olika underlag och undersökningen visade att gummiasfalten ansågs vara lika bra eller bättre jämfört med normal asfalt. Beläggningen är alltså tillräckligt hård för att du enkelt ska kunna cykla, men tillräckligt mjuk för att den ska fånga upp stötar och förhindra skador vid fall.
- Peab Asfalt har under många år arbetat med stötdämpande asfalt i syfte att skydda cyklister och fotgängare. Efter ett antal provytor och laboratorieförsök är vi äntligen framme med att industriellt tillverka och lägga ut en beläggning som har en mycket bra stötdämpande effekt och god beständighet, säger Lars Jansson, laboratoriechef på Peab Asfalt.
Mätningar har påvisat stora förbättringar vad gäller kritisk fallhöjd i förhållande till konventionell asfalt. Asfalten kommer dock inte ersätta behovet av hjälm vid cykling och annan nödvändig skyddsutrustning utan ska ses som ett komplement.
Syftet med den fallvänliga asfalten är att minska risken för skador på både fotgängare och cyklister. Det som ska mätas är registrerade skador på sträckan, hur asfalten upplevs att gå och cykla på samt hur asfalten uppför sig vid årstidsväxlingar och underhåll av vägen.
- Att bygga cykel- och gångvägar med ett mer förlåtande material kan förhindra tusentals att skada sig. Vi är nu inne på vårt tredje år av forskning och utveckling och vi närmar oss en färdig produkt som kan ge nytta till samhället, säger Viveca Wallqvist, seniorforskare på RISE.
Den fallvänliga asfalten är blandad med gummigranulat. Vanlig asfalt består av sten och bindemedlet bitumen. Nu tillsätts alltså även 30 procent gummigranulat från återvunna däck.
- Alla ämnen som ingår i däcket är bundet i gummit, ungefär som i en sten. Detta gör att lakvattnet – som är det vatten som passerar genom gummigranulatet - uppfyller dricksvattenkvalitet redan innan det är bundet i asfaltsmaterialet som helt omsluter gummigranulatet. Genom att återvinna gummi istället för att elda upp det i ett värmekraftverk, minskar vi också utsläppen av koldioxid, säger Carl Zide, återvinningsexpert, Massbalans.