Vilka olika metoder finns det för att på det bästa sättet att på ett kostnadseffektivt sätt underhålla och förbättra en väg förutom att helt lägga ny asfalt? Nedan hittar du en kortfattad förklaring till vilka områden våra olika metoder är bra till.
Tankbeläggning
Tankbeläggning är en typ av beläggning som tillverkas på plats utan behov av asfaltfabrik. Stenmaterialet är kallt vilket sparar energi och man tillsätter bitumenemulsioner som bindemedel. Beroende på stenmaterialet kan vägytans färg variera.
Slitlager Y1G (ytbehandling i ett lager på grusunderlag)
är den lämpliga beläggningstypen för att med ett minimum av arbete och kostnader belägga grusvägar. Y2G är samma ytbehandling fast i dubbla lager.
Slitlager Y1B (ytbehandling i ett lager på belagt underlag)
är den lämpliga beläggningstypen som slitbana på äldre, slitna och uttorkade beläggningar. Y2B är samma ytbehandling fast i dubbla lager.
IM (indränkt makadam)
används för att belägga grusvägar och för att förstärka och justera belagda vägar.
Försegling och vitalisering
används för att föryngra och täta äldre beläggningar.
Potthålslagning
med snabelbil som avsevärt reducerar kostnaden för att laga sprickor och potthål.
Djupfräsning
används för att återställa och förstärka vägar med användning av nytt och befintligt material.