Genom att delvis ersätta bitumen (fossilt) med lignin som bindemedel när vi tillverkar asfalt minskar vi koldioxidavtrycket på den asfalt vi lägger.
Peab Asfalt har under en längre tid forskat på möjligheten att ersätta bitumen med lignin vid tillverkning av asfalt. Lignin är ett biogent material som finns naturligt i träd och är främst en biprodukt från massaindustrin.
Redan 2017/2018 blev vi kontaktade av ett EU-projekt som tittade på möjligheten att tillverka biobränsle av restprodukter från skogsindustrin. Här visade sig lignin ha intressanta egenskaper och vi insåg möjligheten att ersätta delar av fossilt bitumen i asfalt.
Idag ser vi att stora kunder som Trafikverket och kommuner skärper sina krav kring utsläpp och beläggningar i upphandlingar. Det har skapat ett stort intresse kring lignin som bindemedel i asfalt. Eftersom slutprodukten inte skiljer sig från konventionell asfalt talar det mesta för att detta är en del av framtidens lösningar.
Sedan 2020 har vi lagt ett flertal teststräckor med varmasfalt på Trafikverks vägar och kommunala vägar, gång- och cykelvägar men även genom halvvarm asfalt på lågtrafikerad väg,
Kort om projektet
En gång- och cykelväg i nära anslutning till nya truckstopen och handelsområdet i Lövåsen, Katrineholm, har lagts med ECO-Asfalt där bitumen delvis ersatts med lignin. Ytan som asfalterades var cirka 4 200 kvadratmeter.
Själva truckstopen och handelsområdet är asfalterad med konventionell ECO-Asfalt och ytan uppgår till cirka 10 000 kvadratmeter. Innan asfaltering skedde justerade vi ytan genom hyvling.
Fakta lignin
Lignin är det bindemedel som håller samman fibrer i trä och ger det mekanisk styrka. Det är det näst vanligaste organiska materialet på jorden efter cellulosa och återfinns i alla växters cellväggar. Lignin utvinns med specifika processer inom främst massa- och pappersindustrin, men även i bio-raffinaderier. Tillgängligheten av lignin förväntas öka i takt med utbyggnaden av bio-raffinaderier.