Katrineholm belägger vägen till framtiden med klimatsmart asfalt

Katrineholms kommun har tagit ytterligare ett steg mot en hållbar framtid genom att satsa på klimatsmart asfalt i exploateringen av ett handels- och industriområde i stadens nordöstra del. Här står höga miljökrav och innovativa lösningar i fokus – allt för att minimera klimatpåverkan och samtidigt säkerställa hållbar infrastruktur.

– Nu satsar vi på en helt nyutvecklad asfalt med ett minimalt koldioxidavtryck som knappt har använts tidigare, säger Johan Ekstrand, ansvarig projektchef på Katrineholms kommun. Jag menar, om inte vi inom offentlig sektor vågar testa nytt för att driva utvecklingen framåt, vem ska då göra det?

Asfalten han talar om är en vidareutveckling av Peabs ECO-Asfalt som är tillverkad med lignin som bindemedel. 

Katrineholm är en kommun med ambitioner när det gäller klimat och hållbarhet. När man drog igång exploateringen av Lövåsen-Uppsala, ett handels- och industriområde stadens nordöstra del, var det med högt ställda miljökrav.

– Till exempel skulle såväl lastbilar som anläggningsmaskiner köras på hundra procent fossilfritt drivmedel, säger Johan Ekstrand.

När det så blev dags att lägga tusentals kvadratmeter asfalt ville kommunen ha det mest klimatsmarta alternativet på marknaden. Vid tillverkning av asfalt går det åt en hel del energi, framför allt till torkning och värmning. Traditionellt har man använt fossila bränslen, men Peabs ECO-Asfalt produceras med förnybar och koldioxidneutralt biobränsle, vilket reducerar klimatpåverkan och sparar på naturresurser. Gott så, men fanns det något mer som kommunen kunde göra utöver att välja ECO-Asfalt?

– Jag fick höra talas om försök där man delvis hade ersatt bitumen, det fossilbaserade bindemedlet i asfalten, med lignin, säger Johan Ekstrand. Lignin är ju en biologisk restprodukt från skogsindustrin som annars hade gått till förbränning, så det lät ju bra – förutsatt att asfalten blir lika hållbar.

Johan Ekstedt ville försäkra sig om att klimatvinsten inte skulle ske på bekostnad av bärighet och slitstyrka.

– Om vi blir tvungna att lägga om asfalten inom några år går ju klimatbesparingen om intet.

Under hösten 2023 hade Johan Ekstrand möte med Peabs laboratoriechef Lars Jansson. Han kunde meddela att de tester som genomförts talade för att den nya asfalten inte bara höll lika hög kvalitet som den fossilbaserade, utan ännu högre.

– Då var det inget snack längre, säger han. Det var klart att vi skulle testa ligninbaserad asfalt, till en början på cirka 4 000 kvadratmeter gång- och cykelväg.

Med sitt pionjärarbete i Lövåsen-Uppsala visar Katrineholms kommun att offentlig sektor kan vara pådrivande för hållbar innovation. Genom att kombinera forskningsbaserade lösningar med ambitiösa klimatmål tar kommunen konkreta steg mot en grönare framtid.

–  Det sker mycket innovation och produktutveckling i branschen, säger Johan Ekstrand. Men om vi ska få fart på den gröna omställningen måste både beställare och utförare våga lite mer.

Cookies

Vår webbplats innehåller cookies (kakor). En cookie är en liten bit data (textfil) som en webbplats – när den besökts av en användare – ber din webbläsare att lagra på din enhet för att komma ihåg information om dig, till exempel din språkinställning eller inloggningsinformation.

Dessa cookies ställs in av oss och kallas förstapartscookies. Vi använder även tredjepartscookies – som är cookies från en annan domän än domänen för den webbplats du besöker – för våra annonserings- och marknadsföringsinsatser. Mer specifikt använder vi cookies och andra spårningstekniker i följande syften:

  • Absolut nödvändiga cookies
  • Prestanda-cookies
  • Funktionella cookies

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, samt vad cookies används till.

Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Se vilka cookies som används och ändra cookie-inställningar.         

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.