Peab Asfalt kan utföra banreparationer på de flesta flygplatserna i Sverige både för Swedavia som på privatägda flygplatser.
Peab Asfalt har utfört asfaltering av flygplansytor såsom landningsbanor och taxibanor samt tillhörande ytor i flygplatsmiljö på Swedavias samtliga tio flygplatser; Arlanda, Bromma, Landvetter, Sturup, Visby, Ronneby, Umeå, Luleå, Kiruna och Åre-Östersund.
Vi har även utfört banreparationer på privata flygplatser såsom Karlstad, Linköping med mera.
Peab Asfalt har utfört asfaltering av flygplansytor såsom landningsbanor och taxibanor samt tillhörande ytor i flygplatsmiljö på Swedavias samtliga tio flygplatser; Arlanda, Bromma, Landvetter, Sturup, Visby, Ronneby, Umeå, Luleå, Kiruna och Åre-Östersund.
Nedan är några mer ingående exempel på arbeten vi under årens lopp gjort på olika flygplatser:
Kalmar Airport
På Kalmar Airport har vi utfört beläggningsarbeten på rullbana samt markarbeten ihop med Peab Anläggning i samband med uppgradering av referenskod.
På Arlanda flygplats har vi gjort en omtoppning runt centrumlinjen på bana 1 om ca 65.000 kvadratmeter. På Bromma har lagt ny asfalt på en nybyggd taxibana och uppställningsramp. Här har vi också gjort omtoppningar på rampytor om ca 32.000 kvadratmeter.
Landvetter
Under pågående flygtrafik har vi asfalterat startbana med mera. Cirka 100 personer har bidragit till detta otroliga projekt. På tre dagar asfalterades 900 meter av startbanan, totalt 51.500 kvadratmeter.
Vi har även utfört asfalteringarbeten på Landvetter vilka i huvudsak har skett på landningsbanans och parallelltaxibanas Y:s södra del, men även taxibanorna H och K utanför stationsplattan har berörts. På landningsbanan har arbetena skett med inflyttat tröskel vilket innebär att arbetena sker under pågående flygtrafik. På landningsbanan och taxibana Y har arbetet innefattat bland annat att skuldrorna på landningsbanan beläggs med ny asfalt om ca 13.000 kvadratmeter och ca 300 banljusbrunnar med betongtryckdynor har bytts och ersatts med med nya brunnsringar och flytande betäckningar. Även förtätning av centrumlinjeljusen har gjorts. Utöver detta har ca 50.000 kvadratmeter asfalterats med ny asfalt på taxibana Y, H och K.
Västerås
Inom hela terminalen, inkl start och landningsbana om 2,5 km, har den gamla asfalten frästs bort och en ny toppbeläggning har lagts. För att inte flygtransporterna skulle påverkas, har man arbetat dagtid de dagar man enbart har flygavgångar på morgonen och på kvällen.
Ölanda flygplats, Öland
På Norra Öland har flygfältet i Ölanda fått ny asfalt. Flygplatsprojektet innefattade tre mål, först allmän renovering och därefter asfalt som Peab Asfalt hjälpt till med att lägga. Det sista målet var en förlänging av landningsbanan från 600 till 900 meter.
Förutom ovanstående flygplatser har vi även utfört banreparationer, toppning av rullbana samt beläggningsarbeten på uppställningplatser på ett flertal flygplatser såsom Göteborg City Airport, Jönköpings- , Örnsköldsviks-, Malmö- och Ängelholms flygplats.
På några av flygplatserna har vi lagt Confalt, då denna produkt är mycket lämplig där man har tunga transporter och kräver hög hållfasthet.
Nedan är några mer ingående exempel på arbeten vi under årens lopp gjort på olika flygplatser:
Kalmar Airport
På Kalmar Airport har vi utfört beläggningsarbeten på rullbana samt markarbeten ihop med Peab Anläggning i samband med uppgradering av referenskod.
På Arlanda flygplats har vi gjort en omtoppning runt centrumlinjen på bana 1 om ca 65.000 kvadratmeter. På Bromma har lagt ny asfalt på en nybyggd taxibana och uppställningsramp. Här har vi också gjort omtoppningar på rampytor om ca 32.000 kvadratmeter.
Landvetter
Under pågående flygtrafik har vi asfalterat startbana med mera. Cirka 100 personer har bidragit till detta otroliga projekt. På tre dagar asfalterades 900 meter av startbanan, totalt 51.500 kvadratmeter.
Vi har även utfört asfalteringarbeten på Landvetter vilka i huvudsak har skett på landningsbanans och parallelltaxibanas Y:s södra del, men även taxibanorna H och K utanför stationsplattan har berörts. På landningsbanan har arbetena skett med inflyttat tröskel vilket innebär att arbetena sker under pågående flygtrafik. På landningsbanan och taxibana Y har arbetet innefattat bland annat att skuldrorna på landningsbanan beläggs med ny asfalt om ca 13.000 kvadratmeter och ca 300 banljusbrunnar med betongtryckdynor har bytts och ersatts med med nya brunnsringar och flytande betäckningar. Även förtätning av centrumlinjeljusen har gjorts. Utöver detta har ca 50.000 kvadratmeter asfalterats med ny asfalt på taxibana Y, H och K.
Västerås
Inom hela terminalen, inkl start och landningsbana om 2,5 km, har den gamla asfalten frästs bort och en ny toppbeläggning har lagts. För att inte flygtransporterna skulle påverkas, har man arbetat dagtid de dagar man enbart har flygavgångar på morgonen och på kvällen.
Ölanda flygplats, Öland
På Norra Öland har flygfältet i Ölanda fått ny asfalt. Flygplatsprojektet innefattade tre mål, först allmän renovering och därefter asfalt som Peab Asfalt hjälpt till med att lägga. Det sista målet var en förlänging av landningsbanan från 600 till 900 meter.
Förutom ovanstående flygplatser har vi även utfört banreparationer, toppning av rullbana samt beläggningsarbeten på uppställningplatser på ett flertal flygplatser såsom Göteborg City Airport, Jönköpings- , Örnsköldsviks-, Malmö- och Ängelholms flygplats.
På några av flygplatserna har vi lagt Confalt, då denna produkt är mycket lämplig där man har tunga transporter och kräver hög hållfasthet.