Kall- och halvvarm teknik kan användas på lågtrafikerade vägar som ett alternativ till konventionell beläggning. Resultatet är oftast bättre, hållbarare och mer ekonomisk.
Användningsområde
Vägnätet i Sverige består till mer än 80 procent av lågtrafikerade vägar, det vill säga en trafikvolym på mindre än 3000 fordon/dygn. Till dessa vägar finns, som alternativ till konventionell asfaltbeläggning, möjlighet att använda kall- och halvvarm teknik, som ofta är bättre, hållbarare och mer ekonomisk.
Fördelar med kall- och halvvarm teknik
- Kostnadseffektivt
- Miljöfördelar med kortare transporter, låg förbrukning av bindemedel och låga uppvärmningskostnader
- Resurssnålt - lokalt material kan utnyttjas
- Mjukare bindemedel ger bättre flexibilitet och läkningsförmåga
- Enklare tillverkningsmetod
- Lättetablerad tillverkningsutrustning
- Gamla beläggningar kan återanvändas till hundra procent
Miljövänlig och effektiv metod
Samhället har ett överskott av gamla asfaltmassor (returasfalt) som kommer från gatuombyggnader, ledningsarbeten, asfaltfräsningar mm. Genom att återvinna asfalten och använda den på vägen igen införs ett kretslopp för beläggningen som innebär mindre förbrukad mängd råvaror.
Kallblandningstekniken passar mycket bra för återvinning av returasfalt. Metoden är klimatsmart och kostnadseffektiv och fordrar inga stora investeringar. Med kallåtervinning kan man som enda metod tillverka en asfaltmassa som till hundra procent består av returasfalt.
Kall tillverkning
Vid tillverkning av kall asfaltmassa behövs ingen uppvärmning. Bindemedlet vid kall tillverkning är bitumen-emulsion och kan därför tillsättas utan att någon uppvärmning behövs. Massorna blir smidiga och lättarbetade och tillverkningsmetoden är mycket lämplig för inblandning av gammal asfalt vid återvinning.
Halvvarm tillverkning
Vid tillverkning av halvvarma asfaltmassor används ett mjukgjort bindemedel som medför att utläggningen kan göras vid betydligt lägre temperatur än med varm asfaltmassa. Uppvärmning av asfaltmassorna sker med ånga och det har visat sig att denna metod ger hållbarare och bättre asfaltmassor än vid tillverkning i konventionella asfaltverk. Detta beror på att asfaltmassorna ibland får för hög temperatur vid tillverkning i varmverk med risk att bindemedlet oxiderar.
MixPAVE®
Den kall- och halvvarma tekniken kan även användas vid läggning av MixPAVE® Tunnskiktsbeläggning som då ytterligare bidrar till minskad resursförbrukning.